Wypadek komunikacyjny – odszkodowanie dla poszkodowanego

Wypadek komunikacyjny – odszkodowanie dla poszkodowanego

Zostałeś poszkodowany w wypadku komunikacyjnym? Możesz się starać o zadośćuczynienie i odszkodowanie z polisy OC sprawcy wypadku i to zarówno jeśli jesteś poszkodowanym kierowcą, jak i poszkodowanym pasażerem (w tym również pasażerem sprawcy wypadku).

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest ubezpieczenie OC;
  • Czym różni się odszkodowanie od zadośćuczynienia;
  • Jak wygląda proces dochodzenia roszczeń z wypadku;
  • Kiedy warto skierować sprawę do sądu.

Czym jest ubezpieczenie OC?

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowym ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej. Zgodnie z ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Gwarancyjnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 367 ze zm.), umowę ubezpieczenia OC musi zawrzeć każdy posiadacz pojazdu mechanicznego.

Ubezpieczenie OC przypisane jest do pojazdu, a nie do kierowcy. Nie ma więc znaczenia, kto kierował pojazdem w chwili wypadku, czy był to jego właściciel, czy też nie. W przypadku wystąpienia kolizji, czy wypadku komunikacyjnego, poszkodowany może ubiegać się o odszkodowanie bezpośrednio od ubezpieczyciela, w którym właściciel samochodu wykupił ubezpieczenie. Bez znaczenia jest osoba sprawcy zdarzenia.

Odszkodowanie a zadośćuczynienie

Poszkodowany w wypadku może ubiegać się o wypłatę z polisy OC sprawcy zarówno odszkodowania, jak i zadośćuczynienia. Są to oddzielne roszczenia. Oznacza to, że dochodzenia jednego, nie wyklucza dochodzenia drugiego.

Odszkodowanie rekompensuje straty materialne, których poszkodowany doświadczył w związku z wypadkiem. Będzie to chociażby zniszczenia w pojeździe, ale również koszty leczenia, czy utracony dochód).

Natomiast zadośćuczynienie ma na celu rekompensować straty niematerialne, niemajątkowe, krzywdę i wszelkie jej objawy.

Proces dochodzenia roszczeń w związku z wypadkiem komunikacyjnym

Poszkodowany w wypadku komunikacyjnym, by skutecznie dochodzić swoich roszczeń, powinien zgłosić szkodę w zakładzie ubezpieczeń, w którym pojazd sprawcy ma wykupioną polisę OC. Takie zgłoszenie musi zostać przyjęte. Ubezpieczyciele zazwyczaj oferują kilka możliwości zgłoszenia szkody, w tym m. in. drogę mailową, telefoniczną, czy pocztową. Zawsze warto sprawdzić, jak dany ubezpieczyciel uregulował tę kwestie, odwiedzając chociażby jego stronę internetową.

Ubezpieczyciel, już po przyjęciu zgłoszenia przeprowadza wewnętrzne postępowanie, mające na celu ustalenie stanu faktycznego wypadku oraz zasadność dochodzonych roszczeń, w tym ich wysokość. Zakład informuje również o konieczności przedłożenia konkretnych dokumentów. Podstawowy termin do wypłaty odszkodowania wynosi 30 dni licząc od dnia zgłoszenia szkody ubezpieczycielowi. Termin ten może zostać wydłużony. W takim wypadku zakład ubezpieczeń informuje poszkodowanego na piśmie o przypuszczalnym terminie zajęcia ostatecznego stanowiska względem dochodzonych roszczeń.

W toku ubiegania się o wypłatę rekompensaty, może zdarzyć się, że zakład ubezpieczeń nie przychyli się do roszczeń poszkodowanego. Na decyzję odmowną przysługuje reklamacja. Można ją wnieść również na decyzję wypłaty rekompensaty w kwocie niższej, niż żądana przez poszkodowanego. W ciągu 30 dni, ubezpieczyciel powinien wydać kolejną decyzję.

Postępowanie sądowe o roszczenia z wypadku

Jeśli treść drugiej decyzji ubezpieczyciela nadal nie będzie satysfakcjonująca dla poszkodowanego, może on dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej, poprzez wytoczenie powództwa cywilnego.

By zwiększyć szanse na wygraną w sądzie, należy skrupulatnie gromadzić odpowiednie dowody. Ważna będzie w takim postępowaniu dokumentacja medyczna oraz rachunki potwierdzające poniesione w związku z wypadkiem koszty leczenia, rehabilitacji, czy dojazdów.

Z uwagi na często skomplikowany charakter takich postępowań, wielu poszkodowanych decyduje się na skorzystanie z usług profesjonalnych pełnomocników.

Skonstruowanie pozwu, jak i późniejsze występowanie w procesie, nie jest rzeczą prostą, dlatego warto jest powierzyć swoją sprawę kancelarii prawnej, zawodowo świadczącej usługi w tym zakresie.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w sprawie odszkodowawczej, serdecznie zapraszam Cię do kontaktu telefonicznie (+48 660 925 028) lub e-mailowo (kontakt@mikolajczykkancelaria.pl).

Inne wpisy